STICKERS TO  MAKE CHILDREN UNDERSTAND WHAT POLICING IS ABOUT

OBJECTIFS : présenter un fait de civilisation : la police britannique ; acquérir du vocabulaire sur ce thème ; rebrasser le questionnement en situation.

1.      Projection d’une publicité présentant une opération menée par la police du Devon

auprès des jeunes.

                                                                  police

Les élèves décrivent ce qu’ils en comprennent : The document is a poster/an advert(isement) for the police force. The main colours are blue and yellow. There are two policemen standing near a car. They are wearing uniforms. One of them is talking with a microphone, the other is using a cell phone or a talkie-walkie. There is a helicopter flying over them. The slogan is « Building safer communities together ». The poster is aimed at children/pupils.

Les élèves posent ensuite des questions sur les aspects de l’affiche qu’ils ne comprennent pas. What does « constabulary » mean ? What are Devon and Cornwall ?

2.      La lecture du texte ci-dessous permet d’apporter des éclaircissements.

In

Devon

photographs of police officers have been turned into stickers that can be collected in albums. To win a sticker children aged seven to eleven have to approach officers. The officer will then ask the child a question about crime or safety and give them a sticker if they answer correctly. Sergeant Dave Casley, who got the idea, said : « We wanted to work with the children and help them understand what policing is all about. »

The cards show officers and police departments. Children must fill their albums, then take them to a police station, complete them with a fingerprint and enter a prize draw. The prize is a visit to the local police headquarters.

3.      Les élèves reformulent oralementce qu’ils ont compris. Ils peuvent donner leur

avis : I think it’s a good idea because … I think it’s stupid because …

4. La classe est divisée en deux groupes. Chaque groupe a pour consigne d’imaginer dix questions que les policiers pourraient poser aux enfants.

Thèmes proposés :

-missions of the police

-examples of crimes

-examples of offences

-vehicles used

-weapons used

-what they use dogs for

-percentage of policewomen in

Great Britain

-police ranks

-police officers’ usual nickname

-name of the

London

police headquarters

Les réponses sont ensuite données par le professeur, par écrit et dans le désordre. Les deux équipes se posent les questions oralement. 1 point est accordé par question et réponse correcte (bonus d’un point par question ou réponse rectifiées, le cas échéant). L’équipe qui remporte le plus de points gagne la partie.

                                  REPONSES

BOBBIES // MURDERS, ARMED ROBBERIES //

SCOTLAND

YARD // PICK-POCKETING, FRAUD // INSPECTOR, SUPERINTENDENT, CHIEF CONSTABLE // HANDGUNS, RIFLES // FIND DRUGS AND EXPLOSIVES, CATCH CRIMINALS // CARS, MOTORBIKES, HELICOPTERS // 14% // PREVENT CRIME,  PROTECT COMMUNITY,  ARREST CRIMINALS

5. Possibilité de rédiger, de mémoire, un court texte sur la police en Grande-Bretagne.